Anasayfa / Blog / Diş Sağlığı İçin Uzak Durmanız Gerekenler

Diş Sağlığı İçin Uzak Durmanız Gerekenler

Ağız ve diş sağlığını korumanın tek yolu dişleri düzenli olarak fırçalamaktan geçmiyor. Bazı yiyecek ve içecekler diş sağlığına katkıda bulunurken bazıları olumsuz yönde etkiliyor:

  • Enerji içecekleri: Genellikle spor yaparken tüketilen enerji içeceklerinin içerdikleri asit ve şeker dişlerde erozyona ve hassasiyete sebep olabilir. Diş minesinde aşınmalara da yol açan bu tür içecekler, hem çürümelere hem lekelenmelere yol açar. Bu içeceklerden sonra dişleri fırçalamak ise, dişler için çok zararlıdır. Dişleri en az yarım saat sonra fırçalamak gerekir.
  • Yapışkan yiyecekler: Kuru meyve, lokum gibi yiyecekler, dişlere yapışarak ağızda daha uzun süre kalırlar. Çok sık tüketmemek gerekir.
  • Asitli içecekler: Enerji içeceklerine ek olarak fosforik asit içeren asitli içecekler de dişlere en zararlı gıdaların başında gelir.
  • Çay: Fazla tüketildiğinde dişlerde lekelenmelere neden olan çay, normal tüketilirse ağız ve dişler için faydalıdır. Flüorür ve antioksidan içeren çay, diş minesini koruyucu yapıdadır.
  • Şarap: Kırmızı şarap, kolalı içecekler gibi lekelenmeye yol açar. Beyaz şarap da diş minesinde aşınma ve zaman içinde lekelenme sebebidir.
  • Sigara: Dişlerin ve diş etlerinin en büyük düşmanlarından olan sigara kullanımı, ağız kokusundan diş eti iltihabına kadar pek çok ağız içi sorunun kaynağıdır.
  • Alkol: Ağız kuruluğuna sebep olduğu için dikkatli tüketilmesi gereken bir içecektir. Tükürük ağız içinde bakterilerin çoğalmasını ve plak oluşumu yavaşlatır.
  • Buz: Buz çiğnemek dolgulu dişlere zarar verebileceği gibi, büyük ve sert buzlar zayıf dişlerde kırılmaya yol açabilir.

Dişlere zararlı yiyecek ve içecekleri nasıl tüketmelisiniz?

Koyu renkli meyvelerin antioksidan özelliği gibi pek çok faydası vardır. Elbette bu besinlerden vazgeçmeden yeterli miktarda yemek, aynı özellikteki başka meyvelerden de destek almak yeterli olacaktır.

Enerji içecekleri ve asitli içecekleri içerken pipet kullanmak, içeceğin dişlerle tam temasını kısmen de olsa engelleyeceği için faydalıdır.

Bu tür yiyecek ve içeceklerden sonra ağzı suyla çalkalamak dişlerin maruz kaldığı asit etkisini yavaşlatır. Ayrıca bir bardak su veya süt içerek de yardımcı olabilirsiniz. Şekersiz sakız çiğnemek ise tükürük akışını hızlandırır ve dişlerin temizlenmesinde etkilidir.

Asitli gıdaları tükettikten sonra dişleri fırçalamak, asidin dişlerle buluşmasını kolaylaştırır. Bu yüzden en az 30 dakika bekleyip öyle fırçalamanız, fırçalayamadığınız durumda ağız çalkalama suyundan yararlanmanız gerekir.